Monday, January 10, 2011

نقض حقوق بشر -- 2011 ژانویه 3

ايران هشت نفر را به جرم قاچاق مواد مخدر و قتل حلق‌آويز کرد
گزارشات مطبوعاتي گفتند ايران روز دوشنبه هفت نفر را به جرم قاچاق مواد مخدر در شهر کرمانشاه و يک نفر ديگر را به جرم قتل حلق‌آويز کرد.
خبرگزاري فارس از مجتبي مالکي دادستان کرمانشاه نقل‌قول کرد که هفت نفر قاچاقچي مواد مخدر بعد از اين‌که درخواست آنها براي عفو رد شد به‌طور همزمان حلق‌آويز شدند.
مشخصات اين مردان داده نشده‌اند…
تلويزيون دولتي يک اعدام ديگر را نيز در وب سايت خود گزارش کرد و نوشت يک فرد ديگر در استان نا آرام سيستان و بلوچستان در جنوب شرقي ايران حلق‌آويز شده است.
بهمن ريگي در زندان زاهدان که زندان مرکزي استان است حلق‌آويز شد، او متهم به قتل، محارب و قاچاق مواد مخدر بوده است. (خبرگزاري فرانسه -13/10/89)

فواد خانجاني به چهار سال حبس تعزيري محکوم شد
فؤاد خانجاني دانشجوي محروم از تحصيل از سوي شعبه ي ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به قضاوت قاضي مقيسه به چهار سال حبس تعزيري محکوم شد.
به گزارش جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلي فؤاد خانجاني در تاريخ ۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ پس از احضار و معرفي خود به دفتر پيگيري وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، اين شهروند بهايي پيشتر در ١١ اسفند ١٣٨٨ به وزارت اطلاعات فراخوانده شده بود و دو بار ديگر نيز دستورهاى مشابهي دريافت کرده بود. (جرس – 13/10/89)

يک دانشجوي زنداني به هفت سال حبس محکوم شد
يکي از نزديکان احسان عبده تبريزي گفت: وي به هفت سال حبس محکوم شده است. دو سال از اين هفت سال حکم، به‌خاطر توهين به رهبري، سه سال به‌خاطر اجتماع و تباني عليه نظام و دو سال به اتهام رابطه با عوامل خارجي قيد شده است. عبده که در انگلستان مشغول به تحصيل بود، هنگام ورود به ايران، در فرودگاه بين‌المللي امام بازداشت و روانه زندان اوين شد. وي در تمام اين مدت به‌صورت کاملاً بلاتکليف در زندان اوين به‌سر مي‌برد و هر بار بازجويان وزارت اطلاعات با آزادي او مخالفت مي‌کنند. احسان عبده تبريزي دانشجوي دکتراي دانشگاه دورهام انگلستان است... احسان عبده تبريزي به همراه تعداد ديگري از زندانيان سياسي در بند ۳۵۰ زندان اوين به‌سر مي‌برد. (جرس- 12/10/89)



محروميت از تحصيل چهار تن از دانشجويان بندر عباس
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مدت زمان زيادي از ابلاغ حکم هاي تعليقي دو تن از دانشجويان عضو تشكل انجمن اسلامي (اسدي و فاضل پور) نمي گذرد كه دانشجويان ديگري از ساير تشكلها قرباني قضاوت هاي سخت گيرانه کميته انضباطي دانشگاه خرمشهر شدند.
آقاي سجاد عباسي دانشجوي مديريت_بندر ورودي86 (از فعالان و منتقدان صنفي)به علت توهين به روحانيت و امام جمعه خرمشهر  به يک ترم تعليق محکوم شد.
اين دانشجو در حالي به اتهام توهين به امام جمعه خرمشهر از سوي کميته انضباطي محکوم مي شود که پيشتر ديگر دانشجوي اين دانشگاه (فاضل پور) نيز با اين حکم مواجه شده بود. (هرانا – 13/10/89)

تعليق از کار دو فعال سنديکايي تازه از زندان آزاد شده توسط حراست شرکت واحد
بنابه گزارشات رسيده به ”فعالين حقوق‌بشر و دمکراسي در ايران“ حراست شرکت اتوبوس‌راني تهران و حومه از ادامه اشتغال 2 فعال سنديکايي که به تازگي از زندان آزاد شده‌اند ممانعت به‌عمل مي‌آورد.
فعالين سنديکايي مرتضي کمساري و علي اکبر نظري پس از آزادي از زندان از ادامه اشتغال آنها در شرکت اتوبوس‌راني تهران و حومه ممانعت به‌عمل مي‌آورند. حراست شرکت واحد بازگشت به کار آنها را منوط به تبرئه شدن در دادگاه انقلاب نموده است.
بازجويان وزارت اطلاعات با تعليق کردن اين دو فعال سنديکايي سعي دارند که فشار مالي و معيشتي را بر آنها و خانواده هايشان تشديد نمايند.
لازم به يادآوري است که فعال سنديکايي مرتضي کمساري در 2آذر و علي اکبر نظري در 9آذر دستگير شدند و پس از چند هفته بازداشت و قرار دادن در شرايط سخت و طاقت‌فرسا با وثيقه‌هاي سنگين مالي آزاد شدند. (سايت فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران - 13/10/89)

گزارش: ايران يک دانشمند اتمي را بعد از بازگشت از آمريکا زنداني کرده است
بگزارش يک سايت اپوزيسيون، يک دانشمند اتمي ايراني که ادعا کرده است از دست عناصر سيا، که او را در اسارت داشتند گريخته است، از زمان بازگشت قهرمانانه‌اش به تهران در سال گذشته، در انظار عموم ديده نشده و مي‌تواند به‌عنوان کسي که  ممکن است تغيير مسلک داده باشد، با تعقيب قضايي مواجه شود.
اين گزارش که بر روي وب سايت ايران بريفينگ نت گذاشته شده، مي‌گويد که شهرام اميري هم‌اکنون در زنداني در تهران نگاه داشته مي‌شود، جايي که گفته مي‌شود بقدري مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته که به اجبار، مدت يک هفته در بيمارستان بستري گرديد.
گزارش اين وب سايت قابل تأييد نبود، اما ظاهراً حاکي از جزييات اوليه‌اي در مورد سرنوشت اميري است که طي 6ماه گذشته، يعني از زماني که در آمريکا ظاهر شد، خبري از او نبوده است. طي اين مدت، مجموعه‌اي از داستانهاي ضد و نققيض در مورد او، بين تهران و واشنگتن جريان داشت.
گزارش فارسي زباني که بر روي سايت ايران بريفينگ نت گذاشته شده مي‌گويد که از محاکمه اميري، بعد از بازگشت پر سروصداي او، مطلع شده است. اين گزارش به اظهارات اعضاي خانواده او که مي‌خواستند ناشناس بمانند اشاره مي‌کند که مي‌گويند، اميري در ابتدا در يک خانه امن در تهران نگاه داشته مي‌شد و مجاز بود که در آخر هر هفته با اقوام خود در مرکز فرهنگي طلائيtalaiie   ، که توسط سپاه پاسداران قدرتمند ايران اداره مي‌شود، ملاقات کند.
اين سايت به‌نقل از اعضاي خانواده‌اش مي‌گويد که به آنها گفته شده ترددات اميري ”به‌خاطر سلامتي خودش ”محدود شده است…  (آسوشيتدپرس- 13/10/89)

No comments:

Post a Comment