Monday, January 10, 2011

نقض حقوق بشر -- 2011 ژانویه 5


ادامه اعدامهاي مخفيانه و دسته جمعي در مشهد:‌ اعدام ده زنداني ديگر در آخرين روزهاي آذرماه
در حالي که طي ماه هاي گذشته اعدام متهمان مرتبط با مواد مخدر افزايش چشمگيري در ايران داشته است يکي از ديپلمات هاي خارجي به کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفت که جواد لاريجاني رييس ستادحقوق بشرقوه قضاييه ايران در ديدارهايي که با مقامات خارجي داشته، تصريح کرده است که سياست اعدام مجرمان مواد مخدري سياست غيرموفقي بوده است و استفاده ازحداکثرمجازات نتيجه اي در کاهش آسيبهاي اجتماعي مواد مخدر نداشته است.
همزمان گزارش ها از اعدام گروهي ديگر از زندانيان در وکيل آباد مشهد، طي روزهاي آخر آذر ماه خبر مي دهد.
بر اساس اين گزارش، ديپلمات ياد شده مي گويد جواد لاريجاني همچنين وقوع اعدام در زندان مشهد را تاييد کرده است ولي ادعا کرده است که تعداد مطرح شده اعدام ها ” کمتر از آنچه گزارش شده” ميباشد...
منابع مطلع به کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران گفته اند که آخرين دوراعدام هاي ياد شده که توسط مسوولين قوه قضاييه اعلام نشده است مربوط به۲۹ آذر ماه است که طي آن ده زنداني ديگر اعدام شده اند. (کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران15/10/89)

منبع حکومتي: اعدام 16 نفر در خوزستان
معاون دادستان اهواز گفت : در روزهاي گذشته 16 قاچاقچي مواد مخدر در خوزستان اعدام شده‌اند.
سايت پارسينه در تهران: بر اساس قانون جديد مبارزه با مواد مخدر كه از روز 14 دي اجرايي مي‌شود، قاچاقچيان مواد مخدر صنعتي، به‌ويژه شيشه اعدام مي‌شوند...
به نوشته «تهران امروز»، معاون دادستان اهواز فرهادي‌راد گفت: در روزهاي گذشته 16 قاچاقچي مواد مخدر در خوزستان اعدام شده‌اند و بعد از اين نيز با قاچاقچيان برخورد جدي خواهد شد. (ايران پرس نيوز – 15/10/89)

اعدام يک مرد امروز در اسفراين
دادستان عمومي و انقلاب اسفراين از اعدام «ع. ا» قاچاقچي سابقه‌دار مواد مخدر در اين شهرستان خبر داد...
احمد عرفانيان دادستان اسفراين گفت: حکم اعدام اين قاچاقچي پس از تاييد، صبح امروز 15بهمن ماه 89 در محل زندان شيروان با رعايت موازين قانوني اجرا شد. (خبرگزاري ايسنا (رژيم)- 15/10/89)

يکي ديگر از زنان دستگيرشده روزعاشورا توسط صلواتي به اعدام محکوم شد
بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" صلواتي قاضي فرمايشي ولي فقيه علي خامنه اي خانم بهرامي شهروند ايراني-هلندي و يکي از زنان دستگير شده روز عاشورا را به اعدام محکوم کرد.
روز يکشنبه 12 دي ماه قاضي فرمايشي صلواتي حکم ضدبشري اعدام را عليه زنداني سياسي زهرا بهرامي از زنان دستگير شده روز عاشورا و شهروند ايراني – هلندي به وکيل وي  خانم ژينوس شريف رازي ابلاغ نمود.صلواتي وکيل خانم بهرامي را تهديد نمود و به او هشدار داد که از مصاحبه کردن با رسانه هاي و داشتن ارتباط با سفارت هلند در ايران پرهيز کند در غير اينصورت با تبعات آن مواجه خواهد شد.صلواتي در ادامۀ تهديدات خود خطاب به خانم شريف رازي گفت :که صدور حکم اعدام را به  به خانم بهرامي و خانواده اش اعلام نکند  و فقط به آنها بگويد که حکمي عليه او صادر شده است.صلواتي همچنين دستور مصادره تمامي اموال خانم بهرامي مانند منزل شخصي،ماشين ، پول نقد و ساير اموال وي را صادر نمود.
حکم صادر شده اعدام تنها مربوط به يکي از اتهامات نسبت داده شد و دروغين حمل و فروش مواد مخدر مي باشد که در 16 آذر ماه مورد محاکمه قرار گرفت. خانم بهرامي در دادگاه اين اتهام را رد کرد و به صلواتي گفت که او تحت شکنجه هاي جسمي و روحي بازجويان وزارت اطلاعات وادار به اعتراف شده است.اين حکم غير قابل تجديد نظر مي باشد و پس از تاييد محسني اژه اي دادستان کل قابل اجرا مي باشد.
قرار است در جلسۀ دوم دادگاه  که تا 2 ماه ديگر برگزار مي شود  به اتهامات سياسي خانم بهرامي  رسيدگي شود. يکي از اتهامات سياسي خانم بهرامي محاربه است و به گفتۀ صلواتي  مجددا حکم اعدام براي او صادر خواهد کرد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران – 15/10/89)

انتقال زنداني سياسي که در شرايط حاد جسمي است از بيمارستان به زندان
بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" روز دوشنبه 13 دي ماه    زنداني سياسي هادي (همايون) عابدي با خدا که در شرايط حاد جسمي در بيمارستان با هزينه خانواده اش بستري بود از بيمارستان به زندان مرکزي رشت منتقل کردند.
در حالي زنداني سياسي هادي عابدي باخدا را به زندان منتقل مي شود که  قادر به حرکت و انجام امور شخصي خود  نيست  .پزشک قانوني بصورت کتبي اعلام کرده است  به دليل وضعيت حاد جسمي ، قطع نخاع و نياز مستمر به نگهداري و رسيدگي پزشکي قادر به تحمل حبس نيست. همچنين پزشک زندان طي نامه اي به دادگاه انقلاب چنين نظري را اعلام نموده انن ولي عليرغم تمامي توصيه هاي نهادهاي پزشکي دولتي بازجويان وزارت اطلاعات اصرار بر نگهداري او در زندان را دارند.
زنداني سياسي هادي (همايون) عابدي باخدا 51 ساله که دچار قطع نخاع (فلج اسپاستيک) و مثانه نوروژنيک (نوعي اختلال در مثانه که نياز به سونداژ مداوم دارد) مي باشد از 17 آبان ماه 1388 در بهداري زندان مرکزي رشت در بازداشت بسر مي برد.آقاي عابدي بدليل فلج بودن و ناراحتيهاي متعدد جسمي در  شرايط حاد و غير انساني در  بهداري زندان که محل نگهداري زندانيان رواني و معتادين که تازه بازداشت شده اند قرار دارد. همچنين وضعيت اسفبار بهداشتي،غذايي و عدم رسيدگي پزشکي به وي که نياز مداوم به مراغبت  دارد، شرايط جسمي اش را حادتر مي کند.
لازم به يادآوري است که زنداني سياسي هادي(همايون) عابدي با خدا در شعبۀ 2 دادگاه انقلاب به 2 سال زندان محکوم شده است و در تاريخ 17 آبان ماه دستگير و به زندان مرکزي رشت منتقل شد. او همچنين  در دهۀ 1360 به دليل هواداري از سازمان مجاهدين خلق چند سال در زندانهاي اوين و قزل الحصار  تحت شديدترين شکنجه هاي جسمي و روحي بسر برد. پاسداران هنگامي که قصد دستگيري او را داشتند، بسوي وي شليک کردند که در اثر اصابت گلوله، باعث قطع نخاع وي شد.قطع نخاع او باعث شده که تعدادي از اندامهايش بطور طبيعي عمل خود را نتوانند انجام دهند که از جملۀ آنها راه رفتن، مثانه (با سونداژ ) و کليه و دستگاه گوارشي او بشدت آسيب ديده است.
برادر او  هرمز عابد باخدا در دهۀ 1360  بخاطر هواداري از سازمان مجاهدين در زندان اعدام شد. (فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران – 15/10/89)

بازداشت كشيش كليساي جماعت رباني اصفهان
ماموران اطلاعات استان، كشيش " لئونارد كشيشيان " شبان كليساي جماعت رباني اصفهان را روز جمعه ۱۰ ديماه به اداره اطلاعات آن شهر احضار و بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران"هرانا" اين کشيش مسيحي چندين ساعت پيش از برگذاري شب سال نو مسيحي به اداره اطلاعات اصفهان احضار شد که پس از مراجعه بازداشت و از محل نگهداري وي اطلاعي در دست نيست.
اين کشيش در حالي بازداشت مي شوند که كليساي محل خدمت وي به جز سرويسهاي عادي هفتگي و نيايش و پرستش هيچ فعاليت ديگري انجام نميشد
در سال گذشته نيز كليساهاي جماعت رباني شاهين شهر و اروميه تقريبا به تعطيلي كشانده شدند و كليساي جماعت رباني مركز نيز با محدوديت براي سرويسهاي خود به زبان فارسي مواجه گرديد. (هرانا – 15/10/89)

تيراندازي به تجمع مردم در سنندج و اصابت گلوله به يک نوجوان
به گزارش کرديش پرسپکتيو، ظهر امروز ۱۵ ديماه(۵ ژانويه ۲۰۱۱) هنگامي که ماموران نيروي انتظامي در ميدان گاز سنندج قصد دستگيري يکي از شهروندان را داشتند با مقاومت و امتناع وي روبرو شدند. مامورين اين فرد را با باتوم مضروب و سپس با استفاده از اسپري فلفل قصد از پاي انداختن او را داشتند، که با دخالت چند نفر از رهگذران فرد نامبرده از دست اين ماموران خلاص يافته و با يک اتومبيل از محل حادثه دور مي شود.
بر اثر تيراندازي ماموران به سمت اتومبيل و مردمي که تجمع کرده‌ بودند، پسر نوجوان ۱۲ ساله‌اي مورد اصابت گلوله قرار مي گيرد.. از وضعيت نوجوان مصدوم که به بيمارستان انتقال يافته است اطلاعي در دست نيست.(هرانا – 15/10/89)

No comments:

Post a Comment