Monday, January 10, 2011

نقض حقوق بشر -- 2011 ژانویه 6

گزارش: ايران دو قاچاقچي مواد مخد ر را اعدام مي‌کند
خبرگزاري فرانسه7ژانويه2011- به گزارش خبرگزاري ايرنا، روز جمعه ايران دو محکوم به قاچاق مواد مخدر را در بروجرد، شهر غربي ايران حلق‌آويز کرد.
در اين گزارش اين دو تن  عبدالله درفشي و اردشير نيازي شناسايي شده‌اند، که متهم به ”حمل و نگهداري  99/4 کيلو (11پوند) کراک (کوکائين) بوده‌اند ”.
ايرنا به‌نقل از محمد صادق اکبري رئيس قوه قضاييه بروجرود مي‌گويد، بر اساس اصلاحيه قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر    از جمله   کراک،   داشتن  بيش از 30 گرم (يک انس) آن  مجازات   اعدام خواهد داشت.  (خبرگزاري فرانسه- 17/10/89)

زنداني سياسي جعفر کاظمي در آستانۀ اجراي حکم اعدام قرار گرفته است
بنابه گزارشات رسيده به " فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران" پرونده زنداني سياسي جعفر کاظمي محکوم به اعدام  به اجراي احکام دادگاه انقلاب فرستاده شده است و حکم جنايتکارانه و ضد بشري اعدام عليه اين زنداني سياسي در آستانۀ اجرا قرار گرفته است.
در چند روز گذشته اخباري   مبني بر تاييد حکم ضدبشري اعدام زنداني سياسي جعفر کاظمي انتشار يافت که باعث نگراي فزآيندۀ خانواده وي گرديد. خانواده آقاي کاظمي جهت مطلع شدن از وضعيت پرونده عزيزشان به ارگانهاي مختلف مراجعه کردند که از جملۀ آنها ديوان علي کشور،اجراي احکام دادگاه انقلاب ،دادستاني تهران و بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب مستقر در  زندان اوين مي باشد.
خانواده کاظمي به هر کدام از اين مراکز که مراجعه مي کردند آنها را به جاي ديگري احاله مي دادند واز پاسخگويي به آنها خوداري مي کردند. آنها خواستار پاسخگويي عباس جعفري دولت آبادي دادستان تهران در رابطه با پرونده عزيزشان بودند اما او از روبرو شدن و پاسخ دادن به آنها سرباز زد و آنها را به بازپرسي امنيت مستقر در زندان اوين احاله داد.بازپرسي امنيت دادگاه انقلاب مستقر در زندان اوين  به خانواده کاظمي گفت: پرونده جعفر کاظمي به اجراي احکام دادگاه انقلاب ارسال شده است و در انتظار  دستور اجراي حکم اعدام بسر مي برد.
در حال حاضر علاوه بر زنداني سياسي جعفر کاظمي تعداد ديگري از زندانيان سياسي زندان اوين در انتظار اجراي حکم اعدام بسر مي برند که اسامي بعضي از آنها به قرار زير مي باشد؛ معلم زنداني عبدالرضا قنبري،محمدعلي حاج آقايي، محسن دانش پور،احمد دانشپور ،جواد لاري و فرح واضحان مي باشند.
لازم به يادآوري است که زنداني سياسي جعفر کاظمي 27 شهريور ماه 1388 توسط مامورين وزارت اطلاعات با ضرب و شتم دستگير و به سلولهاي انفرادي بند 209 زندان اوين منتقل گرديد. او به مدت 74 روز در سلول انفرادي تحت شکنجه هاي جسمي و روحي بازجويان وزارت اطلاعات  قرار داشت.سربازجوي وزارت اطلاعات آخوندي با نام مستعار علوي پرونده او را به شعبۀ 28 دادگاه انقلاب ارجاع داد رئيس اين شعبه فردي بنام  محمد مقيسه اي معروف به ناصريان از اعضاي کميتۀ قتل عام زندانيان سياسي سال 67  مي باشد او آقاي کاظمي  رابه اعدام محکوم کرد و سپس در دادگاه تجديد نظر حکم اعدام  توسط احمد زرگر از بازجويان دهۀ 60 مورد تاييد قرار گرفت.زنداني سياسي جعفر کاظمي از شاهدان و نجات يافتگان قتل عام زندانيان سياسي در سال 67 مي باشد.او از سال 1360 تا اواخر سال 1369 در زندان بسر برد و تحت شکنجه هاي وحشيانه جسمي و روحي قرار داشت. (فعالين حقوق بشر ودمكراسي در ايران – 16/10/89)

جان پنج دانشجوي بازداشت شده دانشگاه ياسوج در خطر است
درپي واقعه مشکوک قرآن سوزي در دانشگاه ياسوج، که در تاريخ ۱۴ آذر امسال به وقوع پيوسته است، چهار تن از دانشجويان اين دانشگاه کماکان در بازداشت به سر مي برند.
به گزارش دانشجونيوز، در تاريخ ۱۴ آذر ماه امسال و دو روز مانده به برگزاري مراسم ۱۶ آذر، در حرکتي مشکوک تعدادي قرآن سوخته در خوابگاه هاي دانشجويي توزيع گرديد و موجبات استقرار فضاي امنيتي و پادگاني را در دانشگاه ياسوج فراهم آورد.
بنابرگزارشات ارسالي، از عوامل اين حرکت مشکوک تا کنون خبري به دست نيامده است و تنها تعدادي از دانشجويان بي گناه اين دانشگاه به منظور توجيه افکار عمومي دانشگاه بازداشت شده اند...
پس از قريب گذشت يک ماه از اين رويداد، دانشجويان بازداشتي در بازداشتگاه هاي اطلاعات مورد بازجويي و شکنجه هاي رواني و جسمي شديد قرار گرفته اند. پس از مراجعه ي خانواده هايشان به نهاد هاي امنيتي و قضائي،  اين نهاد ها از محل نگهداري اين دانشجويان اظهار بي اطلاعي کرده اند و حتي پس از اعتراض اعضا خانواده يکي از بازداشت شدگان، آنان را  بازداشت کرده اند و از محل نگهداري ايشان نيز تاکنون هيچ اطلاعي به دست نيامده است. گمانه زني مي شود که در حال حاضر بازداشت شدگان به اطلاعات مرکزي در تهران منتقل شده اند. اسامي دانشجويان بازداشت شده بدين قرار است: مرجان عليزاده و مريم بازيار(دانشجويان رشته زبان انگليسي)، سارا رحيمي، سحر زيدوني و علي پور (دانشجويان دانشکده فني) (دانشجو نيوز – 15/10/89)

شکنجه هاي طاقت فرسا و شرايط قرون وسطايي باعث خودکشي يک زنداني گرديد
بنابه گزارشات رسيده به ”فعالين حقوق‌بشر و دمکراسي در ايران“ روز چهارشنبه 15 دي ماه حوالي ساعت 12: 00 زنداني جواني به‌نام عيسي شجاعي 26ساله براي رهايي يافتن از شکنجه‌ها، شرايط طاقت‌فرسا و قرون‌وسطايي در حسينيۀ سلولهاي انفرادي بند1 معروف به سگدوني اقدام به خودکشي نمود.
در لحظاتي پاياني عمر اين جوان که خود را دار زده بود. زندانيان سياسي محبوس در آنجا متوجه حلقه آويز شدن وي شدند و او را از طناب خارج کردند. هنگام پايين آوردن از طناب رنگ چهرۀ او تغيير کرده بود و تقريباً نفسش قطع شده بود. زندانيان سياسي با داد و فرياد تقاضاي کمک کردند و او را به بهداري زندان منتقل کردند. هنوز خبري از نجات يافتن اين زنداني در دست نيست.
در اين زندان زندانيان به‌جان آمده از ظلم و جور و شکنجه‌هاي ماموران ولي‌فقيه علي خامنه‌اي و براي رهايي يافتن از اين شرايط به‌طور مستمر اقدام به خودکشي مي‌کنند که در موارد متعددي منجر به مرگ آنها مي‌شود.  (سايت فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران -16/10/89)


هلند به‌دنبال توضيح ايران در مورد حکم مرگ است
هلند روز چهارشنبه خواستار ”توضيح“ تهران در مورد گرفتاري يک زن هلندي ايراني شد که بنا‌به گزارشها محکوم به مرگ شده است.
وزير خارجه هلند، يوري روسنتال (Uri Rosenthal) در بيانيه يي گفت، ”من نسبت به وضعيت زهرا بهرامي‌شديداً نگران هستم و از مقامات ايران خواهان توضيح فوري در مورد اين گزارشهاي نگران‌کننده شده‌ام. “
اين بيانيه گفت، ”ما روي اطلاعات، احتمال تامين کمک کنسولي براي او و يک روند عادلانه قضايي تأکيد داريم. “
اين شهروند هلندي، که متولد ايران است، بنا‌به گزارشها پس از شرکت در يک اعتراض عليه دولت ايران در عين بازديد از خويشاوندانش در آنجا دستگير شد.
هلند مدعي است که ايران سفارت هلند را از دسترسي به اين زنداني منع نموده زيرا تابعيت دوگانه وي را به‌رسميت نمي‌شناسد.
راديو سراسري هلند روز چهارشنبه گزارش کرد که بهرامي به‌خاطر قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و توسط دادگاهي در تهران محکوم به مرگ شده است.
اين راديو از دختر وي، بنفشه نايب پور نقل و قول کرد که گفت اين حکم روز يکشنبه صادر شد.
طبق اين اخبار، بهرامي براي دومين پرونده، که در آن به عضويت در يک گروه مسلح اپوزيسيون متهم شده، در انتظار محاکمه است. (خبرگزاري فرانسه-15/10/89)

No comments:

Post a Comment